26 May 2010

MT BUNGA KELANA 3 berlangar dengan MV WAILY

 Kiri MV WAILY di kanan MT BUNGA KELANA 3

Pada 0610 hrs pada tarikh 25 may 2010 sebuah kapal tanker MT BUNGA KELANA 3 yang berdaftar di Malaysia telah berlangar dengan MV WAILY yang berdaftar di St Vincents and The Grenadines yang menyebabkan 2 000 ton crude oil telah tumpah di singapore strait.
Apa yang ingin saya sentuh di sini bagaimana perlangaran boleh berlaku,. Kita sedia maklum bahawa singapore strait adalah laluan yang sempit dan sibuk dengan kapal yang bergerak dan berlabuh. Selalunya apabila di perairan tersebut setiap Kapten akan berjaga dengan lebih perhatian kerana tidak mahu sebarang kemungkinan berlaku tidak kira masa, dan sudah pastinya apbila berlaku perlangaran faktor utamanya adalah human error. Memang benar kerana manusia yang sering tersilap dan bukannya mesin atau faktor lain.
Perlangaran sudah berlaku dan tiada yang hilang nyawa, cuma yang hilang adalah sumber rezeki bagi nelayan yang beroperasi berhampiran tempat kejadian.Saya berharap moga benar la minyak yang tumpah tidak bergerak ke pantai Malaysia,kalau ke pantai singapura bagus jugak.
Apapun pihak yang berwajib sedang berusaha membersihkan tumpahan tersebut dan ianya bukan lah satu tugas yang senang, kerana saya pernah terlibat walaupun tidak secara langsung.

* Sedikit info
Untuk pengetahuan, pada masa berlaku perlangaran tersebut adalah masa bertugas Chief Officer iaitu orang no 2 selepas Kapten.
KAPTEN - Ketua keseluruhan di atas sebuah kapal, selalunya melakukan kerja di pejabatnya,. Sekiranya ada perkara penting atau pegawai yang bertugas memerlukan bantuan di anjungan atau bridge, bolehla meminta bantuan darinya.
CHIEF OFFICER - Pegawai no 2 di atas kapal, tugasnya menjalankan pegawasan selama 4 jam di bridge dari 0400 hrs ke 0800 hrs, dan sebelah petangnya dari 1600 hrs ke 2000 hrs.
SECOND OFFICER - Pegawai no 3 di atas kapal, tugasnya sama tetapi masanya dari 0000 hrs ke 0400 hrs, dan sebelah petangnya dari 1200 hrs ke 1600 hrs.
THIRD OFFICER - Pegawai no 4 di atas kapal, tugas yang sama dan masanya dari 0800 hrs ke 1200 hrs, dan pada malam hari dari 2000 hrs ke 0000 hrs. Yang sebenarnya waktu duty 3rd officer adalah waktu duty kapten, tetapi oleh kerana setiap kapal memang ada 3rd officer, maka duty tersebut diambil oleh beliau.
Pada setiap waktu malam, setiap pegawai yang bertugas ( duty officer ) hanya akan dibantu oleh seorang krew yang bertugas sekali, ini digelar asssitant watchkeeper.

** Info tambahan
MT BUNGA KELANA 3 adalah dioperasikan oleh AET Tanker Holding Sdn Bhd, yang mana ianya telah menjadi anak syarikat kepada MISC. MISC pula telah diketahui umum telah menjadi anak syarikat kepada PETRONAS.
Ada maklumat yang menggatakan, misc membeli aet tanker yang dulunya kepunyaan syarikat america, kesemua kapal tanker dibawah penyeliaan misc dipindahkan di bawah penyeliaan aet kerana sekiranya berlaku pertumpahan minyak kerana perlanggaran dan sebagainya, maka misc tidak akan dipersalahkan,. Kerana setiap kali berlaku perkara tersebut banyak wang digunakan untuk membayar segala kemusnahan yang berlaku.

20 May 2010

Rumah Urut GAY Diserbu



Astarfirullah.... Nauzubillah bila melihat berita rumah urut gay diserbu,.. Lebih hangat lagi apabila 999 pun menyiarkan kisah tersebut. Ada yang masih berbogel ketika serbuan malah pusat urut tersebut telah beroperasi selama 3 tahun ada yang satu lagi telah beroperasi selama 5 tahun. Tetapi akhirnya berjaya diserbu dan ramai juga pelanggan yang di tahan.

Bagi saya mereka ini semuanya harus la dihukum dengan sebatan, dan kalau boleh disebat di khalayak ramai biar gologan tersebut betul - betul insaf akan perbuatan yang amat terkutuk ini.

Sememangnya dunia diakhir zaman.

p.s agaknya anuWAR tengok tak 999 kisah rumah urut GAY diserbu atau sudah pernah menerima perkhidmatan di sana ????.