bis

bis

penguna bijak

penguna bijak

10 September 2019

KEMPEN BUY MUSLIM FIRST


 Kempen Buy Muslim First

Seingat saya sekitar tahun 2013 telah dimulakan kempen ABCD ( Asal Bukan Cina Dap ) yang mana kempen itu menyarankan orang ramai supaya memboikot barangan Cina Dap dan utamakan barangan dan perkhidmatan Muslim Melayu. Kemudian kempen ditukar ke Boikot Barangan Cina Dap.

Blog dan juga fb juga dicipta, Namun page fb yang telah dicipta pada 26.02.2014, hanya mempunyai pengikut seramai 104 692. Selepas beberapa tahun, kempen ini mula menjadi suram.


Antara produk yang dicipta sempena kempen Boikot

Namun pada kempen kali ini, segalanya berubah mungkin kerana sloganya berubah dari boikot kepada Beli Baragan Muslim. Jadi namapk lembut sikit bahasanya dari 'boikot'.

Malah fb page BMF yang dicipta pada 16.01.2019 telah diikuti seramai 1 600 763. Ianya suatu yang begitu memberangsangkan, mungkin juga situasi ini terjadi dengan suasana politik sekarang. Dimana kita dapat lihat bahawa kerajaan sekarang seolah tidak memihak kepdaa Islam dan Melayu itu sendiri.

Jadi rakyat mula menunjukkan kuasa beli mereka, terutama Melayu kuasa beli yang palng besar.


 Antara keluaran barangan Muslim Melayu

Malah fb Muslimbrands juga diwujudkan untuk memberi kesedaran tentang produk muslim beserta laman web nya. Malah turut ada aplikasi untuk di install ke dalam phone sebagai rujukan dan memudahkan untuk membeli barangan Muslim.

Diharap bahawa kempen ini akan berterusan selamanya. Aminnnn




No comments:

Post a Comment