bis

bis

penguna bijak

penguna bijak

16 August 2010

NAK GUNA MERIT YE.....


Geram pula bila terbaca permintaan terbaru dari kaum - kaum yang tidak tahu asal usul nie. Sudah la pilihanraya yang lepas pengundi sebangsanya telah memangkah parti lain, hingga sekarang tiada usaha untuk menarik kaum cina supaya kembali menyokong MCA tetapi permintaan pada kerajaan yang bukan - bukan pulak dan ada yang boleh menyebabkan MELAYU semakin terpinggir di Negara sendiri, di sini. 

Apa yang ingin saya sentuh adalah mengenai permintaan Liberalisasi Ekonomi iaitu membenarkan lebih ramai bukan bumiputera menjadi rakan kongsi dan kontraktor dalam kerja - kerja berkaitan dengan sektor minyak dan gas. Selama ini sektor minyak dan gas dipelopori oleh bumiputera dan melayu amnya, ini kerana kerajaan dan Petronas telah menghadkan sektor ini dari diceburi oleh bukan bumiputera.

Pada penghujung tahun lepas Petronas juga ada menyarankan agar syarikat perkapalan tempatan yang terlibat dengan minyak dan gas supaya membanyakkan lagi kapal mereka, ini kerana Petronas tidak mahu menyewa syarikat perkapalan dari luar terutama yang berpengkalan dari singapura. Dasar Petronas yang ingin membantu syarikat tempatan amatlah dihargai. Oleh kerana itu maka banyaklah Syarikat melayu yang semakin maju.

Namun adakah perkara ini akan berkekalan sekiranya tuntutan mereka yang tidak sedar diuntung ini dituruti, apa lagi yang mereka mahukan. Sudah lah di sektor daratan telah dimonopoli oleh puak - puak mereka, ini mahu medengki pula dengan orang melayu lalu mahu menggangu sektor lautan pula. Selepas ini apa pula, sektor udara pun nak dimonopoli ke ?.

Tengok diri dulu baru membuat tuntutan, jangan asyik meminta tapi dibalik tabir bersekongkol dengan DAP keparat. Tidak cukup lagikah jutawan di Malaysia yang rata - ratanya dari kaum mereka ?. Tidak sedar ke yang orang melayu menyebabkan MCA memang di beberapa bahagian pada pilahan raya lepas, lagi mahu tindas ka ?. Ini bukan melayu mudah lupa tetapi cina mudah lupa..

Tak kan Melayu hilang di dunia

No comments:

Post a Comment